Afkruisen bij licht weer - Tips!

Afkruisen  . . . A cat . . . 6/8 knopen wind.

Licht weer afkruisspecialist George Jongen vertelt hier wat hij doet waardoor hij zelfs met een ouder type boot de meeste moderne A-cats achter zich laat bij licht weer op het downwindse rak. Doe er je voordeel mee. Met dank aan George Jongen van Hellecat.

Je vaart samen down wind.

Je vriend vaart dieper/harder dan jij, wat kun je doen.

  1. Ik ga zo ver mogelijk naar voren zitten, eventueel voor de voorbeam.
  2. Ik zet de schoot iets losser, zodat ik meer twist heb. Bij golven vaar ik met nog meer twist.
  3. Ik zet mijn voorlijk losser (een enkel plooitje mag nog wel)het mag echter niet onder het nulpunt komen.(later meer)
  4. Ik trek de mastrotatie zo ver mogelijk naar buiten (naar 110 graden) en probeer de teltales aan lij te laten stromen.
  5. Ik zet de overloop helemaal naar buiten.
  6. Ik zet het onderlijk open op 30 cm
  7. Ik ga niet op de romp zitten, maar zo ver mogelijk naar binnen.(naar de mast)- Ik probeer de spiegel geluidloos te laten afstromen.
  8. Uiteraard zijn beide zwaarden omhoog. ( bij een lange baan wedstrijd het loefroer omhoog)
  9. Ik probeer vooral snelheid te houden, maar blijf wel op mijn diepte letten.
  10. Verander slechts 1 ding tegelijk.

Uitleg;

  • Ad 1. Ik probeer de afstroming bij de spiegel geluidloos te krijgen (dan heb ik de minste weerstand)
  • Ad 2. Lossere schoot geeft meer druk.
  • Ad 3. Losser voorlijk, ook om meer druk te krijgen. Nulpunt bepalen doe je als volgt:Je hijst je zeil. Langzaam ga je aan je voorlijk trekken, op een bepaald moment spant je zeil zich. Het springt in model. Dat gaat gepaard met een geluid. Alleen bij een (bijna) nieuw zeil. Je doet dat een aantal keren achter elkaar, totdat je weet bij welke stand, de lap stof een zeil wordt! Dit is het Nulpunt.
  • Ad 4. Meer afstromingsbolling, meer druk.
  • Ad 5. Om dieper te kunnen varen.
  • Ad 6. Om meer druk te krijgen
  • Ad 7. Om  de weerstand van de hoge romp minimaliseren.
  • Ad 8. Om de weerstand te verminderen en om te verlijeren.
  • Ad 9. Afkruisen gaat om diepte en snelheid. Wie is het eerste bij de gijpboei!

Wat kun je vooraf, op de kant, doen (als je weet dat het licht weer is);

  1. 4 lichte latten in de top van mijn zeil (net iets meer dan 1 kg)
  2. Afhankelijk van de soort top (mag alleen de toplat zwaarder zijn (2.5 kg) (Mijn “Big Head” heeft bovenin 2.5 kg.)
  3. de mast naar voren zetten.
  4. Voorstagen iets strakker (let op dat de mast nog ver genoeg kan draaien)
  5. Iets minder pre-bend in de mast.
  6. Diamant spanning verhogen (dan krijg ik meer druk)

Automatische mastrotatie;
Ik heb elastieken aan de mastrotatie stang zitten. Ze lopen over katrolletjes aan de voorstagen. Ze zorgen ervoor dat de mast down wind rustig is.(niet klappert in golven en windschiftingen.) Verder kun je aan het elastiek trekken om de mast ver te roteren en toch voor de voorbeam zitten!
         
Gijpen doe je zo kalm mogelijk, de boot hoeft niet stil te vallen.

Veel plezier

George